Drodzy Rodzice!
W związku z koniecznością pozostania w domach i zawieszenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych w przedszkolu, proponujemy skorzystać z zabaw i zadań zamieszczanych na naszej stronie. Postaramy się zamieszczać takie propozycje, aby mogły z nich skorzystać dzieci w różnym wieku. Z drugiej strony nie ma jednak żadnych ograniczeń do wykonania zabaw i zadań. Proszę wybierać, dobrze się bawić i pozwolić dziecku na działanie. Warto zadbać również o możliwość ruchu, wspólny taniec, trochę skoków, można także razem poćwiczyć.
Życzymy miło spędzonych chwil i dużo zdrowia w tym trudnym czasie.
W imieniu całej kadry Przedszkola nr 23
Dyrektor Małgorzata Pijar
W tym tygodniu zachęcamy do realizacji zabaw i ćwiczeń związanych z wiosenną tematyką.
Zadania do wykonania:
I. Ćwiczenie spostrzegawczości i umiejętności kojarzenia.
-
Oglądanie gałązek forsycji oraz bazi wierzbowych, porównywanie ich.
-
Oglądanie dowolnej ilustracji przyrody wiosną. Prosimy dziecko o jak najszybsze wskazanie określonych elementów ilustracji (np. kwiatków, owadów, słońca itp.)
II. Czytanie dziecku wiersza o wiośnie.
Propozycja 1: K. Datkun-Czerniak „Czekamy na wiosnę”
„ Czekamy na wiosnę”
Dość mam sanek, nart i śniegu.
Chcę już w piłkę grać!
Po zielonej trawie biegać,
w berka sobie grać!
Dość mam chlapy i roztopów,
szarych smutnych dni.
Przybądź, wiosno, jak najprędzej,
rozchmurz niebo mi.
Przynieś kwiaty, promień słonka,
zieleń liści, ptaków śpiew.
Niech zadźwięczy pieśń skowronka.
Przybądź, przybądź, proszę cię!
Rozmowa na temat wiersza:
Dlaczego ja czekam na wiosnę?
Jakie są oznaki wiosny wymienione w wierszu?
Propozycja 2: Wiersz I. Suchorzewskiej ,,W marcu”:
„MARZEC”
Marzec ma ogromny garniec.
Mieszka w nim przez całe noce,
Wieje w garncu nieustannie
Syczy cos i bulgocze.
– Powiedź, Marcu,
Co masz w garncu?
– Mam składniki różnorodne:
Wiatry ciepłe, wiatry chłodne,
Chmury, słońce, śnieg i wodę- z nich przyrządzam Wam pogodę.
Rozmowa na temat wiersza:
Do kogo porównany był marzec w wierszu?
Jakie składniki zawierała potrawa w garncu, którą gotował marzec?
Jaką potrawę ugotował?
Jakie zmiany zachodzą w pogodzie wczesną wiosną?
Dzieci z pomocą rodzica oraz na podstawie wiersza „Marzec” próbują zinterpretować i wyjaśnić sens przysłowia „W marcu jak w garncu”.
Rozmawiając o tym, jak w marcu zmienia się pogoda, można posłuchać wspólnie odgłosów deszczu, wiatru, burzy. Propozycja nagrań:
III. Wspólne słuchanie i śpiewanie piosenki. Można zachęcić dziecko do ilustrowania piosenki ruchem i tańca.
Propozycja 1:
„Maszeruje wiosna” – link do piosenki:
https://www.youtube.com/watch?v=LFPthrmErcY
Wersja po angielsku:
https://www.youtube.com/watch?v=DobrRgD5aOU&list=PLYBQTAcWjC3Z7P5URKn0UhnydaHAEM0qq
Propozycja 2:
„Wiosna w ogródku” – link do piosenki:
https://www.youtube.com/watch?v=gpZElYqu1Ag&list=PLo_XHxymHHYGhhNe9JYTNmz4zeGodWDFw
IV. Nauka z dzieckiem wiersza. Do nauki można wykorzystać obrazki: kolorowych kwiatów, ptaków, słońca.
„Wiosna”
Przyszła do nas wiosna
W kolorowych kwiatach
Przyleciały ptaki z dalekiego świata
Dobrze, że jest wiosna, wiosna cieszy nas
Słonko grzeje mocno, na spacery czas
Zabawa nawiązująca do wiersza: Pobawcie się w zabawę pt. „Kolory wszystko ma”. Rodzic pokazuje pewien kolor. Dziecko nazywa go, następnie szuka przedmiotu w tym kolorze.
V. Zabawa matematyczna „Rachunki Pani Wiosny”.
Dziecko słucha zagadek matematycznych, czytanych przez rodzica. Następnie przelicza w zakresie 10 wykorzystując własne palce lub dowolne liczmany.
Przyszła wiosna do lasku
Z kluczykiem przy pasku
A te kluczyki brzęczące
To kolorowe kwiaty pachnące
Rosną tu trzy zawilce i trzy krokusy
Oblicz proszę ile kwiatków wyszło
Spod zimowych pierzynek ?
Stąpa wiosna po łące
Zbiera kwiaty pachnące
Ma trzy stokrotki, cztery tulipany
Powiedz z ilu kwiatków
Zrobi wiosna bukiet pachnący ?
Siedziało dziesięć jaskółek
Na sosnowej gałązce
pięć odleciało
Ile teraz jaskółek będzie
Z gałązki spoglądało ?
W ogrodzie na grządce
Rosło siedem słoneczników pięknych jak słońce
Przyszła Kasia i trzy zerwała,
bo bukiet piękny zrobić chciała.
Ile słoneczników teraz rośnie na grządce?
Chodzi wiosna po lesie
Promyki słońca w koszach niesie
Dwa kosze ma dla kwiatków
Trzy dla trawki
Trzy dla leśnej zwierzyny
Ile koszy przyniosła wiosna dla leśnej rodziny?
VI. Wykonanie pracy plastycznej o tematyce wiosennej.
Propozycja 1: Portret Pani Wiosny z użyciem farb plakatowych.
Propozycja 2
Praca plastyczna pt. „Słońce i deszcz”. Narysuj dziecku słońce. Niech je pokoloruje żółtą kredką. Następnie przyklejcie z płatka kosmetycznego chmurki, a pod chmurką krople deszczu z plasteliny. Policzcie ile jest chmurek i ile kropli deszczu. Czego jest mniej? Czego jest więcej?
VII. Masaż relaksacyjny na plecach dziecka.
Jaka dziś pogoda?
Może słońce świeci?- okrężne ruchy dłońmi
Albo deszczyk kropi?- uderzenia opuszkami palców
Nie to deszczyk buty topi- szybkie i mocne ruchy palców
Może ulewa nas zalewa?- oklepywanie dłońmi
Lub piorun trzaska w drzewa?- lekkie klaśnięcie w dłonie
Potem w ziemie szybko leci- opadnięcie dłoni na plecy
Jak się czują wszystkie dzieci?- masowanie po szyi.