Witaj sześciolatku! – Zestaw ćwiczeń i zabaw dla dziecka przygotowującego się do szkoły.

I. Zabawa ruchowa wspomagająca utrwalanie lateralizacji.

Rodzicu poproś dziecko, aby wykonało ruchy zgodnie z treścią czytanego wiersza.

Małgorzata Strzałkowska „Lewa ręka, prawa ręka”

W środę wpadła mi do ucha kolorowa, śmieszna mucha.

Ach, gdzie ty jesteś, śmieszna mucho?

Chwytam prawą ręką moje lewe ucho!

Ach, gdzie ty jesteś, mała mucho?

Chwytam lewą ręką moje prawe ucho!

W czwartek myszka z lampy spadła i na ręce mi usiadła.

Ale ja myszki się nie zlęknę

-chwytam prawą ręką moją lewą rękę!

Wcale tej myszki się nie zlęknę

-chwytam lewą ręką moją prawą rękę!

A w deszczowy piątek rano słoń mnie złapał za kolano.

Słonia za trąbę złapię prędko,

gdy prawe kolano chwycę lewą ręką!

Słonia za trąbę złapię

prędko, gdy lewe kolano chwycę prawą ręką!

W środę wpadła ci do ucha kolorowa, śmieszna mucha.

Ach, gdzie ty jesteś, śmieszna mucho?

Chwytam prawą ręką

twoje lewe ucho!

Ach, gdzie ty jesteś, mała mucho?

Chwytam lewą ręką

twoje prawe ucho!

W czwartek myszka z lampy spadła i na ręce ci usiadła.

Ale ja myszki się nie zlęknę-

chwytam prawą ręką twoją lewą rękę!

Wcale tej myszki się nie zlęknę-

chwytam lewą ręką twoją prawą rękę!

A w deszczowy piątek rano słoń cię złapał za kolano.

Słonia za trąbę złapię prędko,

twe prawe kolano chwycę lewą ręką!

Słonia za trąbę złapię prędko,

twe lewe kolano chwycę prawą ręką!

II. Ćwiczenie rozwijające słuch fonematyczny, przygotowujące do nauki czytania.

1. Pokazujemy dziecku różne obrazki (Rodzicu możesz wykorzystać dowolne obrazki, które wcześniej przygotujesz z dzieckiem np. wycinając z gazety). Dziecko bierze kolejno do ręki obrazki, mówi nazwy przedstawionych na nich przedmiotów i stara się określić liczbę sylab w tym wyrazie za pomocą ruchów ręki położonej pod brodą, która w czasie wypowiadania opada do dołu.Następnie układa obrazek pod cyfrą, która wskazuje, z ilu sylab wyraz się składa.


2. Zabawa „Zaczaruj słowa”

Rodzic wypowiada słowo, a zadaniem dziecka jest powiedzenie tego słowa bez pierwszej sylaby (dziecko usuwa pierwszą sylabę ze słowa). Rodzic mówi: Powiedz słowo „porzeczka”, opuszczając pierwszą sylabę: „po”.

Zestaw wyrazów do ćwiczeń:

rybak, buraki, kawał, pisanki, zegary, malina, zapałka, hamak,

barany, jagody, motor, potyczka, lipiec, budzik, bibułka, wybieg, basen, rebus, kawałek.

3. Prosimy dziecko, aby ułożyło nowe wyrazy z pierwszych lub ostatnich głosek podanych wyrazów.

4. Ćwiczenie „Oklaski dla….”

Rodzicu poinformuj dziecko, że jego zadaniem będzie klasnąć w ręce za każdym razem, gdy usłyszy wyraz w którym pojawi się ustalona przez Ciebie głoska. Np. ustalamy głoskę „k” i mówimy wyrazy: lampa, stopa, koc, zegar, kwiaty (dziecko powinno klasnąć, gdy wypowiedzieliśmy słowo koc i kwiaty). Rodzicu pamiętaj, że dziecko dobrze uczy się i bawi także poprzez wspólne, naprzemienne wymyślanie ćwiczeń. W następnej kolejce, możesz poprosić, żeby to dziecko ustaliło głoskę.

III. Rozwijanie umiejętności matematycznych.

1. Sudoku – ćwiczenie koncentracji uwagi i logicznego myślenia.

Polecenie dla dziecka: Uzupełnij pozostałe pola planszy obrazkami (po jednym w każdym polu) w ten sposób, aby każdy z obrazków wystąpił tylko po jednym razie w każdym wierszu, kolumnie i obszarze.

2. „Układamy zadania tekstowe o domownikach”.

Potrzebne materiały:

pojemnik (pudełko) dla każdego domownika, kartki z imionami domowników, drobne

przedmioty znalezione w domu (maskotka, krawat, książka, gazeta, szpulka nici, owoc itp.). Umieszczamy w pojemniku karteczki z imionami domowników. Obok pudełka układamy znalezione w domu przedmioty. Zabawa polega na wybraniu jednego z przedmiotów, wylosowaniu imienia domownika i ułożeniu ciekawego zadania tekstowego. Zadaniem pozostałych uczestników zabawy jest rozwiązanie zadania.

3.Kostki w kubkach” – doskonalenie techniki liczenia.

Potrzebne rekwizyty:

plastikowe kubki (tyle, ilu będzie uczestników zabawy), kostki do gry (po dwie

dla każdego uczestnika). Każdy ma kubek plastikowy z dwiema kostkami do gry. Uczestnicy recytują rymowankę i w jej rytmie wymieniają się kubkami. Na koniec wysypują kostki z kubków i obliczają sumę oczek.

Tekst rymowanki:

W kubku mym kostki mam,

Zaraz je tobie dam.

Kostki z kubka wypadają,

Jaką sumę oczek dają

IV. Propozycja zabawy rozwijającej twórcze myślenie:

Zadajemy dziecku pytanie, co by było, gdyby:

-krowy były malutkie

– ludzie cały czas rośli

-góry miały uszy

-kwiaty umiały chodzić

-codziennie na 15 minut wyłączono grawitację.

Swoje pomysły dziecko opowiada rodzicowi, a wybrany pomysł przedstawia w postaci pracy plastycznej na dużym arkuszu papieru.